Freebies Links Facebook Twitter Ask Instagram Dayre Home


Ulser mulut

Assalamualaikum :] 

Ok kalini nak share something yang boleh dikatakan agak awesome jugak sebenarnya hihi. Sejak akhir-akhir ni aku asyik dapat ulser mulut je atau kalau guna style aku, aku cuma panggil 'mata ikan' je tumbuh dalam mulut haha. Ulser mulut ni boleh dikatakan as kecederaan kecil pada dinding mulut. Ulser boleh wujud disebabkan gigi tergigit dinding mulut, tercucuk tulang ikan tajam, makan/minum yang terlalu panas and so on.

Tapi kalau kes aku ni, lain sikit. Tak tergigit ke hape ke, tapi disebabkan aku ni pakai braces, so besi gigi aku ni selalu tergesel atau tersangkut kat dinding mulut T.T Sakit dia umang aihhhhhh, pak ahhh memang sakit gila wuhuuuuu *cry* . Maybe orang yang ber-braces paham perasaan aku ni or is it just me je yang rasa cenggini? o.O Bila dah dapat ulser ni, nak makan/minum perit gila T^T Nanti jangan tanya kenapa aku boleh kurus lepasni lulzzz. Erm erm tambah lagi bila nak gosok gigi kan perghhhhh wa cakap luuuu PERGHHHHHHHHH giteww. But sokay, now dah ada penyelesaiannya ihik! :3

Benda ni abang aku yang belikan masa tahun 2011 yang lalu haha. Masa tu aku form 4 baru nak masuk sekolah asrama penuh, time tu jugak ada ulser tumbuh kat dinding mulut. Maybe abang nak berkhidmat kat adik dia dulu sebelum fly New Zealand kot sebab tu dia baik hati belikan benda ni untuk aku. Kalau tak mesti aku nangis sensorang sebab seksa makan kat asrama dengan tumbuh ulser kat mulut ASDFGHJKL harhar. Sooooo, here it is :)


Bonjela, its size is as cute as its name ahaks. Kecik je Bonjela ni, saiz macam gam UHU je ^^ Cara nak pakai, just picit sikit kat jari sebab dia jenis gel. Picit sikit, then sapukan gel tu kat memana tempat yang tumbuh ulser tu :) Don't worry tentang rasa dia. Rasa dia sedap uolls! Hahahahaha, rasa dia manis semanis tuan blog ni hihihihihihi *PANGGGG . So kalau tertelan gel ni pun takpe sebab tak membahayakan ^^ Pakai setiap kali rasa sakit kat mulut, pakai selalu lagi bagus. Lagi cepat sembuh :) Esok lusa after dah sapu gel ni, okay dah tu ulser tu. Ulser pun hilang maka nafsu makan pun bertambah maka berat badan pun naik maka sila lah bekata padan muka diri sendiri muahahahaha. Okay Bonjela ni boleh beli kat Watson or Guardian yang berdekatan dengan tempat tinggal anda ecewahhh ;) Murah je, tak lebih RM10 pon hihi :3

Ni aku baru beli sebab yang lama punya dah kasi Cecy pinjam tapi dia kata mintak halal je. Kuangasam betul mamat tu -..- Dulu masa kat sekolah ingat lagi, bebudak ni kalau sakit mulut ada ulser je mesti carik aku mintak Bonjela ni. Selalu sangat lupa nak pass Bonjela ni kat Lisya sebab Ummi dah banyak kali mintak. Last2 Cecy yang cilok dulu bendalah ni. Uhukz sorry Ummi ~_~ Haih aku ni dah macam kedai ubat je gamaknya hahahaha Y.Y Ohhhh rindunyaaa kalian, hihi :3

Okay im just sharing tho, hope this helps ^^

Thanks :D

p/s : Shyn dah dapat tawaran scholarship JPA sebab jadi antara 50 Pelajar Cemerlang SPM 2012. Should I happy or not? Ok maybe it's not my rezeki yet T.T

2 comments:

✖Mizz Yasmin✖ said...

Yeah, my family pun use Bonjela kalau ade ulcer kat mulut.

aida idora said...

Haha awesomeeeeee :D